Bakgrunn

Vi har en stund lurt på hvor neste Tour vil bringe oss, og i en periode har vi fått henvendelser fra interimstyre i Tour of Vestmarka, som påstår at de har like flott og variert natur som Finnemarka.

Etter noe egne rekognosering har vi latt oss overbevise og ser frem mot en Tour på ski i Vestmarka!

Tour of Vestmarka foregår på ski.

I tillegg er både Treff og jeg vokst opp i henholdsvis Bærum og Asker så vi håper på at denne touren skal bringe oss nærmere våre røtter…. Treff er usikker på hvor mye han har vært i denne delen av Bærum, da han er av den oppfatning at et tre er et tre, og sånn sett godt kan ha vært her før😁. Jeg for min del har jeg adskillige bad i Semsvannet og gått på ski fra Solligård flere ganger i unge år, uten å huske andre detaljer en at et Braathens SAFE fly, i følge min far, havarerte her lillejulaften 1972.

Dog har vi vært i Vestmarka mange ganger om man regner med relativt hyppige besøk ved Asdøltjern, samt at en etappe i Tour The Lier delvis foregikk fra Sylling til Tranby i Vestmarka. Vi har i det siste også vært stadig på besøk i Tverrbergkastet naturvernområdet, som strengt tatt må regnes som en del av Vestmarka.

Prolog

Da er ny Tour i gang! Vi startet 2021 i Vestmarka og Treff og jeg enige om at vi kan tilbringe mer tid her.

Prologen startet fra innkjøringen til veien opp mot Toverudsetera og gikk i nysnø oppover veien Lindeberget. Vi ble forbikjørt av en hyttebeboer som vi tok igjen da han måtte ut og rydde vekk et tre som hadde falt over veien pga. snøfallet i nyttårshelga. Vi benyttet anledning til å spørre om det var noen skiløype i nærheten? Svaret var negativt, men han hadde sett noen på truger på vei innover tidligere på dagen.

Vi gikk forbi flere trær med samme skjebne på turen.

Etterhvert som vi vant høydemeter kunne vi nyte den fantastiske utsikten over Tyrifjorden:

Tyrifjorden i retning Tyristrand.

Det slår oss at vi får litt Vestlandske følelser i denne delen av Vestmarka….

Vi vandret videre opp lia og kom til et forventet veiskille, der fant vi sporet etter trugefarerne og tok inn til høyre i sporene deres.

Noen hadde gått på truger foran oss.

Etterhvert traff vi folka sporene stammet fra, på vei tilbake, de kunne fortelle at de hadde gått frem til skiløypa som gikk forbi Mikkelsbånn. De påpekte at løse hunder ikke var så populært i løypa. Så når vi kom inn på løypa og Treff begynte å Boffe på folk som gikk forbi skjønte vi fort at vi måtte gjøre vendereis for heller å komme tilbake når vi hadde med sæle og kjørestrikk. Men fordi om vi måtte gå tilbake istede for å ta en runde vi hadde sett oss ut på forhånd var det en flott tur i den nydelig vinternaturen.

Fantastisk vintertrening.
Film fra etappen

Flere etapper fra Vestmarka kommer altså etterhvert! Vi gleder oss og håper vinterværet holder seg lenge!

sammendrag prolog ToV

1. Etappe

Toverud – Mikkesbonn – Damvann – Bakkerud

Vi startet 1. etappe på samme sted som prologen, og gikk oppimot Toverudsetra, tok til venstre i veikrysset og holdt så til høyre for å komme til skilløypa litt syd for Mikkesbonn.

Jeg hadde tatt fjellski, som sist, så vi følte oss ikke helt hjemme i løypa. Så når vi kom til Damvann tok vi en skuterløype til høyre over myra og fulgte denne til vi kom til oppkjørt løype igjen ved Engerhytta. Men mer på grunn av enn på tross av, trefallene, åpne bekker og bratte bakker, likte vi oss bedre her.

Ute på oppkjørt løype igjen gikk det fort og komme seg over på veien som går fra Bærgården til Asdøltjern. Vi fulgte den nedover, og fordi om det ble tiltagende mer grus i veien, så vi måtte ta beina fatt bort Bakkerudveien, var vi enige om at det hadde vært en fin 1. etappe 😊

Film fra etappen.
Oppsummering 1. etappe.

2. Etappe

Kraft – Oppsalsetra – Solli – Lierskogen – Kraft

Da var det klart for 2. etappe i Tour of Vestmarka. Så i Treffs ånd satte jeg i gang tidlig søndag morgen fra Kraft på Tranby og opp bakkene mot Oppsalsetra og Vestmarka.

Bratt start på turen, men ingen hjelp å få……🥲🐶

Jeg sjekka skisporet.no når jeg våkna og så at løypa var kjørt allerede kl. 8, så da var det ingen grunn til å utsette det lenger, ToV måtte fortsette fordi om jeg måtte gå alene, men Treff er med meg i tankene og fordi om savnet er stort er takknemligheten større. Jeg ser for meg at han sitter der oppe og ler når jeg forserer stigningene – «går smått med deg i dag kamerat….» Og ja, turen er tyngre både fysisk og mentalt uten en turkompis! Men heldigvis har tid ute i naturen en legende og positiv effekt fordi om man tar turen alene!

Nydelige, ny preparerte, skiløper i herlig småkupert skogsterreng en fantastisk!

Og i tillegg til flott skogsterreng kan denne, den sørligste, delen av Vestmarka by på fin utsikt til omkringliggende marker:

På vei ned fra Soligård ble det mindre snø, og røffere forhold:

Solli gård
skart føre i nedoverbakkene i dag….

Sammendrag fra etappen:

3. etappe

Solli – Myggheim – Jongsmyr – Mikkelsbonn – Sandungen – Solli

Da var det omsider tid for en ny etappe i ToV. Kuldeperiode i Januar og Februar samt savnet av en tur-kompis som vil på tur, har det blitt mindre turvirksomhet. Men så kom mildværet og lysten på tur tok igjen overhånd. Jeg kjørte til kjente trakter fra barndommen og endte opp på Solli ved Solli gård. Her satt jeg igang mot Myggheim med håp om at jeg kunne ta en runde via Mikkelsbonn.

Asker-ulykken var en flyulykke som hendte den 23. desember 1972 da Flight 239 fra Braathens SAFE på vei fra Ålesund lufthavn, Vigra til Oslo lufthavn, Fornebu styrtet ved Asker og 40 mennesker omkom. I tillegg døde en dansk statsborger som overlevde ulykken, som følge av senskader i 1976 ifølge Dagbladets utgave 23/12-1992. Ulykken var den verste flyulykken med et norsk flyselskap inntil Partnair-ulykken i 1989, og den verste på norsk jord inntil Operafjell-ulykken i 1996. Ulykken ble også den første fatale styrten for flytypen Fokker F28 Fellowship.

Kilde: Wikipedia

Så gikk turen videre rundt Sandungen ned mot Furuholmen så til venstre opp mot Mikkesbonn. Med -1 og nypreparerte løyper var det fantastiske forhold!

Veien ned gikk som en lek og når jeg var tilbake på Solli dukket også sola fram.

Sammendrag etappe 3

Epilog

Toverud – Sandungen – Solli – Asdøltjern – Bakkerud – Toverud

Våren er så definitivt her og sommertemperaturene har begynt å komme. Det skulle altså ta over 3 måneder før erkjennelsen om at ToV var historie. Epilogen startet på samme sted som prologen og tangerte ruta til et par tidligere etapper.

Hyppigheten på turer er på et lavmål, men med sommer og varme er lysten kommet tilbake! Under et galleri med bilder fra dagens etappe samt en sammen drag til slutt.

sammendrag – epilog